منتقدانه .. و زمانی که قائم ما ظهور کند، ندا در دهد:
آگاه باشید ای جهانیان!
که منم امام قائم..
آگاه باشید ای اهل عالم که منم شمشیر انتقام گیرنده..
بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را تشنه کام کشتند..
بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را عریان روی خاک افکندند..
آگاه باشید ای جهانیان که جد من حسین را از روی کینه توزی پایمال کردند..
*یالثارات الحسین علیه السلام*
|
وقتی از حضرت امام پرسیده می شود که مفهوم «جمهوری اسلامی» را با دیگر دولت های موجود در امروز و گذشته مقایسه کند، امام بی آنکه شباهتی را ذکر کنند تاکید می نمایند که؛ «جمهوری اسلامی... وقتی که عمل شود، دنیا خواهد فهمید که چیست.»
دوازده فروردین روز جمهوری اسلامی است . روزی که مردم ایران فرم و محتوای نظام سیاسی مطلوب خویش را انتخاب کردند . اما به راستی این نظام سیاسی جدید چه می خواست ؟
به گزارش «تابناک» ؛ وقتی از حضرت امام پرسیده می شود که مفهوم «جمهوری اسلامی» را با دیگر دولت های موجود در امروز و گذشته مقایسه کند، امام بی آنکه شباهتی را ذکر کنند تاکید می نمایند که؛ «جمهوری اسلامی... وقتی که عمل شود، دنیا خواهد فهمید که چیست.» بر اساس این گزارش ، حضرت امام با اینکه در مجال های مختلف توضیحاتی را درباره مفهوم تئوریک جمهوری اسلامی به عنوان شاکله جدید نظام سیاسی ایران ارائه می کند ، اما همگان را به مشاهده جمهوری اسلامی در عمل و در زمان حکومت جلب می کند . تا همه جمهوری اسلامی را عینا و در مقام عمل بشناسند. چه میزان به حرف امام درباره جمهوری اسلامی عمل کرده ایم ؟ تردیدی نیست که پس از گذشت بیش از سی سال از انقلاب اسلامی در برخی جهات به آیده ال های جمهوری اسلامی از دیدگاه حضرت امام بسیار نزدیک شده ایم : مثلا حضرت امام در جایی درباره حقوق مردم در جمهوری اسلامی می فرمایند : «... باید مردم خودشان یکی را تعیین کنند که او دخالت کند در امورشان؛ هر وقت او را نخواستند، بگویند برو گم شو! یک رژیمى که این طور استقرار دارد اگر انسان فهمید به اینکه، هر آدمى بفهمد که هر کارى بکند دیگر از دست مردم خارج است که بگویند برو، دیگر هست او تا آخر. سلطنت این طورى است که یک کسى که سلطان شد دیگر هست او، بیخ ریش مردم هست. یک همچو آدمى هر چه خلاف بخواهد بکند دستش باز است. خوف این را ندارد که عزلش بکنند؛ عزلى توى کار نیست! هست او تا آخر. همه هم شاه دوست! اما اگر بنا باشد که یک نفر آدم را پنج سال، ده سال، هشت سال بگویند که شما بیا در این مملکت رئیس جمهورْ- مثلًا- باش، کارهاى مملکت را اداره بکن، خود مردم آزاد یکى را تعیین بکنند، این آدم هر چه هم بد باشد فکر خودش هست لا اقل؛ براى اینکه مىگوید خوب من پنج سال دیگر از رئیسجمهور [ى] افتاده ام، وقتى افتادم پدر من را مردم در مىآورند؛ اگر به یک کسى ظلم کرده باشم، اینها پدر من را در مىآورند. حالا قدرت دست من است، بعد از پنج سال دیگر یک آدمى هستم عادى مثل سایر مردم. نمىکند قهراً. اصلًا از اول رژیم سلطنتى یک چیز غلطى بوده است و تحمیل شده است به مردم». تردیدی نیست که هم اکنون در جمهوری اسلامی شاهد چنین جریان مداومی از گردش قدرت بر اساس میل و خواست مردم هستیم ، که البته در برخی فرایند های اجرایی و تقنینی و حتی قضایی مشکلات و کم کاری هایی مشاهده می شود و برخی اوقات دیده می وشد که برخی از مسئولین در حوزه های مختلف با کم کاری و تلقی های شخصی خود ناکارآمدی ها را خواسته یا ناخواسته متوجه کلیت سیستم سیاسی می کنند ، اما کلیت و چارچوب در این حوزه ، یعنی حق انتخاب مردم و نظارت مردم برای انتخاب خود ، همان آرمانی است که حضرت امام دنبال می کرد و این جریان انتقال دمکراتیک قدرت سال هاست که همچنان ادامه دارد و برگزاری ده ها انتخابات در حوزه های مختلف و رفت و آمد جریان های سیاسی مختلف موید این مطلب است . البته در برخی حوزه ها هم مسئولان نتوانسته اند خواست ها حضرت امام و مطلوبیت های ایشان از تاسیس تنها جمهوری اسلامی دنیا را برآورده کنند . مثلا در جایی حضرت امام در مورد وظایف حکومت در جمهوری اسلامی می فرمایند : «با جمهورى اسلامى سعادت، خیر، صلاح براى همه ملت است. اگر احکام اسلام پیاده بشود، مستضعفین به حقوق خودشان مىرسند؛ تمام اقشار ملت به حقوق حقه خودشان مىرسند؛ ظلم و جور و ستم ریشه کن مىشود. در جمهورى اسلامى زورگویى نیست، در جمهورى اسلامى ستم نیست، در جمهورى اسلامى آزادى است، استقلال است. همه اقشار ملت در جمهورى اسلامى باید در رفاه باشند. در جمهورى اسلامى براى فقرا فکر رفاه خواهد شد؛ مستمندان به حقوق خودشان مىرسند. در جمهورى اسلامى عدل اسلامى جریان پیدا مىکند، عدالت الهى بر تمام ملت، سایه مىافکند آن چیزهایى که در طاغوت بود در جمهورى اسلامى نیست. من جمهورى اسلامى را به شما تبریک عرض مىکنم. امیدوارم در زیر سایه اسلام همه ما با رفاه و سعادت به سر ببریم.» (صحیفه امام،ج6، ص525) موضوع عدالت و برخورداری یکسان عامه مردم از مواهب به ویژه اقتصادی از دیگر آرمان های حضرت امام در تاسیس جمهوری اسلامی است ، که علیرغم تاکید بسیار رهبری انقلاب ، هنوز در نقطه مطلوب قرار ندارد . رفاه و سعادتی که امام از آن نام می برند گر چه بلا شک با در نظر گرفتن وضعیت عامه مردم در سراسر کشور بهبود پیدا کرده است ، اما هنوز هم وضعیت اقتصادی و رفاهی مردم از جمله دغدغه هایی است که در کشور وجود دارد و لازم است که خیلی سریع تر و هدف دار ، در جهت تحقق عدالت در کشور کوشیده شود . در حال حاضر که ایدئولوژی امام خمینی (ره) در دل و جان ملت های منطقه ریشه دوانده است ، کارآمدتر کردن نظام سیاسی ابداع شده توسط امام و نشان دادن آن به عنوان الگویی برای حکومت سازی های نوین در منطقه بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است و مردم هم چون همیشه که در عرصه های سرنوشت ساز کشور حضوری تمام قد داشته اند ، توقع دارند که مسئولان هم غفلت های خواسته و یا ناخوسته را کناری نهاده و با تمام وجود در خدمت آباد کردن کشور و ارتقاء هویت سیاسی و اجتماعی ملت ایران در عرصه های مختلف منطقه ای و بین المللی باشند. با این وجود و بدون شک دستاوردهای مختلفی که جمهوری اسلامی ایران داشته است ، به میزانی پررنگ و پر افتخار هست که مبنایی برای ایجاد اعتماد به نفس و پیمودن دیگر قله های پیموده نشده دیگر باشد. به شرط آنکه مسئولان این گفته امام را فراموش نکنند که جمهوری اسلامی وقتی که عمل شود، دنیا خواهد فهمید که چیست و این نهایت اعتماد امام به نظام جمهوری اسلامی است که با تاسیس ، خود دباره ماهیت و کارآمدی اش با همه سخن ها خواهد گفت. منبع:تابناک
[ دوشنبه 91/1/14 ] [ 2:41 صبح ] [ علی آلیانی ]
[ نظر ]
|
|
[ طراحی : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |